Poén Plágium

Hogyan keresnek rengeteg pénzt másokon élősködéssel a 9gag és a hasonló oldalak tulajdonosai?

Az internet hajnalán sokan várták a kreatív tartalmak terjedésének átalakulását. Az elterjedt narratíva arról szólt, hogy a MySpacen korábban ismeretlen zenészek futhatnak be (lásd: Arctic Monkeys, Kate Nash, Lily Allen). Ez a jelenség arra utalt, hogy többé nem lesz szükség a kiadók közvetítésére, a készítők a közönséggel közvetlen kapcsolatba kerülhetnek.

Blogok, mikroblogok, netes képregények, YouTube csatornák születtek ebben a szellemben; milliók kértek maguknak hangot és vesztek el a hirtelen zajban.

Szükségessé vált egy módszer, amely során az ocsú elválasztódik a búzától. A szűrő szerepére többek közt a tartalommegosztók jelentkeztek: olyan oldalak, mint a Digg, a Pinterest vagy a Reddit. Ide a felhasználók beküldhették a számukra érdekes vagy vicces szösszeneteket, hogy a tömeg ítélkezzen felettük.

Mikor ez a technika sikereket ért el, jöttek az élősködők, amelyek csupán a “búza” learatásában és pénzzé tételében voltak érdekeltek. Megjelent a 9gag és megannyi nemzetközi és magyar klónja. Módszerük egyszerű: átmásolják a tartalomszolgáltatókon és itt-ott talált, népszerű, már bizonyítottan sikeres próbálkozásokat (időnként twitter-csatornájukra is).

Második lépésként a népszerűségüket próbálják biztosítani: képeiket vízjellel látják el. Lehet attól félnek, hogy tőlük is ellopják azokat – a tolvaj csak tolvajként tud gondolkodni.

A kisebb oldalak ezenfelül a látogatót gyakran lájkolásra kényszerítik, hogy megtekinthesse a kívánt tartalmat – mintha a randi feltétele a házasság lenne.

Végül pedig jön a profit maximalizálása. A 9gag és a követői a tartalmak köré reklámokat csempésznek. Annyi hirdetést, amennyit még pont nem szégyellnek. Ez oldalanként változó, a Legjobb Pasi szerint ez attól függ kinek mekkora a pofája…

A Napi-vicc.com-nak például poénonként öt hirdetés a díja, néha egy felugró ablakkal kiegészítve... | Kép: napi-vicc.com/Legjobb Pasi
Kép: napi-vicc.com/Legjobb Pasi
A Napi-vicc.com-nak például poénonként öt hirdetés a díja, néha egy felugró ablakkal kiegészítve…

Miért is tisztességtelen ez a fajta pénzhajhászás?

Nos, míg a zenei kiadók bevételeik kicsiny részét legalább visszajuttatják az általuk képviselt előadóknak és még a lemezekre is ráírják azok szerzőjét, a muhaha maffia ezt nem teszi. Minimális befektetéssel mások poénjait plagizálva tesznek szert jelentős anyagi haszonra.

Könnyen megtehetik mindezt, hiszen a szofisztikálatlan internet felhasználó unalmában időkitöltőnek zombizik kedvenc oldalainak valamelyike előtt, amely gyakran kerül ki a 9gag vagy valamelyik klónja közül. Megtehetnék, hogy mint az internet régi héroszai, linkről linkre kattintva szörföljenek ismeretlen vizek kincsei után kutatva, de ők inkább scrollozzák a végtelen ömlesztett moslékot, amelyet eléjük tesznek.

Nyilvánvaló a megoldás: vesszen az igénytelenség!